Tänään oli uutisvirrassa hyvä kirjoitus uutisoinnista ja siitä, miten meille tarjotaan uutisia itseämme koukuttavalla tavalla. Yhä nopeammin yleistyvä ”otsikkojen lukeminen” yhdessä älypuhelinten yleistymisen kanssa johtaa helposti tilanteeseen, että emme paljon pintaa syvemmältä katso asioita. Teemme välillä aika pitkällekin vieviä johtopäätöksiä uutisten ja otsikoiden kautta. Kaiken lisäksi meille tarjottua uutisvirtaa ”johtaa” omat mieltymyksemme eli katsomme ja luemme asioita, joista olemme kiinnostuneita ja joihin helpommin ajatuksissamme samaistumme, johtuen käyttämiemme kanavien kyvystä analysoida ja säilöä käytöstämme syntyvää tietoa. Toisin sanoen meistä tulee näin myös entistä vähemmän lähdekriittisiä omaan totuuteemme uskovia.
Onko samaa ilmiöitä nähtävissä myös yritysmaailmassa? Miten suhtaudumme keskusteluun ja vaihtoehtoisiin mielipiteisiin tai esittämiemme asioiden kriittisiin kannanottoihin? Onko meistä tulossa tämän kehityksen myötä omien totuuksiemme kanssa eläviä vaihtoehtoista keskustelua ja kritiikkiä sietämättömiä ”yhden totuuden edustajia”? Voiko tässä olla yksi syy organisaatioiden johtamisongelmiin ja lisääntyvään henkilöstönpahoinvointiin? Kykymme vastaanottaa viestejä ja suhtautua niihin objektiivisesti heikkenee nykyisen kehityksen myötä. Meidän on entistä vaikeampi hyväksyä toista mielipidettä, koska uskomuksemme omaan totuuteen on niin vahvaa ja tämän seurauksena synnytämme omat mielipiteemme yhä nopeammin ilman riittävää keskustelua ja perusteltua tiedon hankintaa ja analysointia. Tämä on suoraa seurausta omien mielipiteidemme vahvistuvasta kuvasta, jota digitaalisen kehityksen keinoin tarjotaan, ohjataan sekä vahvistetaan. Tietoa on tarjolla yhä nopeammin ja runsaammin. Sen muokkaaminen on myös helppoa ja sitä kautta myös halutun lopputuloksen tai mielipiteen aikaansaaminen.